Fıtık Ameliyatları
Fıtık Nedir?
Karın içindeki organları saran yapıda oluşan bir boşluk ile organların cilt altına gelmesine fıtık denir. Kasıkta, göbekte veya ameliyat yerinde olabilen fıtıklar laparoskopik yöntemle tedavi edilebilir.

Fıtık Ameliyatları

Kasık Fıtığı Nedir?

Karın içindeki organlarımızın etrafını kumaş gibi saran “fasya” adı verien kalın bir tabaka vardır. Bu tabakanın potansiyel zayıf noktaları vardır. Doğuştan ya da ağır yük kaldırarak, ıkınarak ya da sürekli öksürme sonucu bu zayıf noktalarda yırtıklar oluşur. Bu yırtıklardan karın içindeki organların dışarı çıkıp cilt altına çıkmasına fıtık denir. Ikınınca, öksürünce ve ayakta durunca bu fıtıklar belirginleşir, testislere uzanabilir. Yatınca tekrar karın içine dönüp kaybolabilir.

Fıtıklar en çok kasık bölgesinde görülür. Direkt, indirekt ve femoral fıtık olmak üzere 3 alt grubu vardır. Kasık bölgesinde ağrı, zorlanma, şişlik en çok görülen şikayetlerdir. Yaş sınırı olmadan herkeste görülebilir. Erkeklerde kadınlara göre yaklaşık 9 kat daha fazla görülür. Ağır iş yapanlarda, sigara içenlerde, sürekli kabız olanlarda, sporcularda ve gebelik sonrası görülme sıklığı artar.

Fıtığın Riskleri var mıdır?

Fıtık bölgesi içindeki bağırsak sıkışıp tekrar karın içine giremezse bağırsağın kan dolaşımı bozulur ve bu bağırsak bölümü gangren olup delinir. Bağırsak içindeki sıvılar karın içine dolmaya başlar. Acil ameliyat yapılmazsa hasta hayatını kaybedebilir.

Kasık fıtığı nasıl tedavi edilir?

Kasık fıtıkları açık ve kapalı (laparoskopik) yöntem olmak üzere iki şekilde tedavi edilir. Her iki yöntemin de kendine göre avantajları ve dezavantajları vardır.

Açık kasık fıtığı ameliyatı, her hastanede pek çok genel cerrah tarafından uygulanabilen bir yöntemdir. Genel anestezi alamayan hastalarda, belden uyuşturma ya da bölgesel uyuşturma ile yapılabilir. Yaklaşık 10 cm’lik cilt kesisi ile yapılır. Bu nedenle yara izi kalır. Hastanın ameliyat sonrası ağrısı olabilir. Özel malzeme gerektirmediğinden maliyeti daha düşüktür. Hastaların günlük hayata dönüşleri ortalama 20 gündür. İş hayatına dönüş ortalama 30 gündür.

Kapalı kasık fıtığı ameliyatı, genel anestezi altında uyutularak gerçekleştirilir. Çok küçük deliklerden yapıldığı için yara yerinde enfeksiyon riski çok düşüktür ve yara izi neredeyse hiç olmaz. Karşı tarafta fıtık şüphesi varsa yeni bir kesi yapmadan kolayca kontrol edilebilir, gerekirse müdehale edilebilir. Hastanın ameliyat sonrası çok az ağrısı olabilir ya da hiç olmaz. Yama içten yerleştirildiği için daha sağlam olur. Bu nedenle masa başında çalışanlar 3-5 gün içinde işine dönebilir. Spor yapanlar ya da ağır iş yapanlar ortalama 15-20 gün sonra çalışmaya başlayabilir. Yerleştirilen yama direkt, indirekt ve femoral fıtık alanlarının tamamını kapattığı için daha güvenlidir. Tekrarlayan fıtıklarda başarı oranı çok daha yüksektir. Özel alet ve ekipman kullanılması maliyeti arttırır. Özel deneyim gerektirir ve hastanenin alt yapısının uygun olması gerekir. Bazı özel durumlarda uygulanamayabilir.

İdeal yöntem kapalı ameliyattır :

* Spor yapanlarda
* Ağır işte çalışanlarda
* Hemen işe dönmek isteyenlerde
* Çift taraflı fıtığı olanlarda
* Karşı tarafta fıtık süphesi olanlarda
* Nüks fıtıklarda
* Kadın hastalarda