Safra Kesesi Hastalıkları
Hazımsızlık, şişkinlik ve karın ağrısı gibi şikayetler safra kesesi hastalıklarından kaynaklanabilir.

Safra Kesesi Hastalıkları

Safra Kesesi Nedir?
Karaciğer, yediğimiz gıdalardaki sindirilmesi için safra adı verilen bir sıvı salgılar. Bu sıvı safra yolları aracılığıyla safra kesesine gelir. Safra kesesinde yoğunlaştırılır. Yemek yediğimiz esnada safra kesesinden safra bağırsağa boşaltılır. Gıdaları sindirilmesi sağlanır.

Safra Kesesi Hastalıkları nelerdir?

Safra kesesi taşı ve safra kesesi polibi, safra kesesinin en çok görülen hastalıklarıdır. Safra kesesinde taş, safra üretimindeki soruna bağlı olarak oluşur. Taşlar yıllarca sessiz durabileceği gibi, yemekten sonra karın ağrısı, bulantı ve kusma gibi rahatsızlıklara neden olabilir. Taşlar safra kesesinin ağzını (sistik kanal) tıkarsa safra kesesinde iltihaplanma (Akut kolesistit) oluşur. Yine safra yollarını tıkarsa safra yolu iltihaplanmasına (akut kolanjit) ya da pankreas iltihaplanmasına (Akut pankreatit) neden olabilir. Ultrasonla karnın incelenmesi ile safra taşları rahatlıkla tespit edilebilir. Bu hastalığın güncel tedavisi ise ameliyattır. Yıllarca ilaçla safra taşları eritilmeye çalışılmışsa da ameliyatın yerini alabilecek bir tedavi yöntemi yoktur.
Safra kesesi taşı (kolelitiazis), tüm dünyadaki insanlarda %6-20 oranında görüldüğü, Türkiye’de ise yaklaşık 4 milyon kişide safra kesesi taşı olduğu tahmin edilmektedir. Kolelitiazis’e neden olan pek çok faktör vardır. Yaş arttıkça safra kesesi taşı oluşma ihtimali artar. Kadınlarda erkeklere göre, çok doğum yapanlarda az doğum yapanlara göre daha sık görülür. Aileside safra kesesinde taşı olanlarda, şeker hastası olanlarda ve obez olanlarda görülme ihtimali yüksektir.

Safra kesesi polipleri ise safra kesesinin iç yüzey tabakasının parmaksı çıkıntılar oluşturmasıdır. Tek polipler 1 cm’ye kadar ultrason ile takip edilebilir. Ancak polip 1 cm’den daha büyük ya da çok sayıda polip varsa, safra kesesinde kanser riski arttığı için, ameliyatla safra kesesinin alınması gerekir.

Nadir görülen bir diğer safra kesesi hastalığı da safra kesesi kanseridir. Safra kesesi kanseri genellikle safra taşı nedeniyle ameliyat edilen hastalarda safra kesesinin patolojik incelemesinde tespit edilir. Belirtileri safra kesesi taşı gibidir. Tedavisinde safra kesesi ile birlikte karaciğerin bir kısmının çıkarılması gerekir.

Safra Kesesi Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Safra kesesi ameliyatları açık ya da kapalı olmak üzere iki yöntemle yapılır. Günümüzde eğer bir engel yoksa kapalı (laparoskopik) yöntem tercih edilir. Genel anestezi altında, yani uyutularak, karnına açılan deliklerden özel aletler kullanılarak gerçekleştirilir. Güvenli kolesistektomi adı verilen yöntemle safra kanalı, safra kesesinin damarı ve ortak kanal dikkatlice ortaya konur ve sonrasında ameliyat gerçekleştirilir. Ameliyat ortalama bir saat sürer. Hastalar bir gece yatırıldıktan sonra taburcu edilir. Masa başı çalışanlar 3 gün sonra iş başı yapabilir.

Laparoskopik kolesitektominin sağladığı avantajlar nelerdir?

• Hasta aynı gün ayağa kalkabilir, kişisel ihtiyaçlarını giderebilir.
  • Çok kısa sürede normal hayatına dönebilir.
  • Açık ameliyata göre çok daha az ağrı duyulur. Neredeyse ağrı kesici kullanmaya ihtiyaç olmaz.
  • Ciltte çok az yara izi kalır.
  • Açık ameliyata göre kesi yerinde enfeksiyon, yara açılması ya da fıtık gelişme riski çok daha düşüktür.
  • Karın içindeki diğer organlara dokunulmadığı için ameliyat sonrası yapışıklık gelişme ihtimali daha azdır.

Daha önce karnımdan ameliyat oldum. Yine de kapalı ameliyat olabilir miyim?

Daha önce açık cerrahi ameliyat geçiren hastalarda karın içinde yapışıklıklar genellikle görülür. Bu nedenle kapalı ameliyat yapmaktan kaçınılır. Aslında açık ameliyat geçiren hastalar da kapalı safra kesesi ameliyatı için adaydırlar. Cerrahın deneyimine ve hastanın ameliyat kesisine göre karar verilir.

Safra kesesi alındıktan sonra sorun yaşar mıyım?

Safra kesesi, vücuda zarar vermeye başladıysa ya da potansiyel tehlikeye neden oluyorsa ameliyatla alınmalıdır. Safra kesesi alındıktan sonra %97 herhangi bir sorunla karşılaşılmaz. Çok düşük bir hasta grubunda yemekten sonra hazımsızlık, şişkinlik sorunu olabilir. Kısa süreli ilaç kullanımıyla genellikle geriler.

By |2019-10-21T10:24:52+03:00Ekim 3rd, 2018|Hizmetler|